Widespace skrotar börsplaner – köps upp av holländska Orange games

www.breakit.se, 18.07.2018: Startupbolaget Widespace har utvecklat en egen annonsplattform för mobilen som matchar ihop annonsörer med medier. Under en tid såg bolaget ut att vara en av Stockholms mest lovande startups och tog in över 200 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Northzone och Industrifonden. Sedan vände det nedåt. 2017 stod bolaget på randen till konkurs och värderingen rasade, från över 600 miljoner kronor till endast 37 miljoner kronor.

För en och en halv månad sedan kunde Breakit avslöja att storägarna förberedde Widespace för en börsintroduktion under första halvan av 2019. De planerna får nu ett abrupt slut – av positiva skäl för ägarna.

Nu har nämligen hela Widespace köpts upp av spelkoncernen Orange games. Den holländska tagaren håller just nu på att bygga upp en större annonsverksamhet och köpte nyligen även svenska Sellbranch.

“Det känns väldigt bra. Vi fortsätter bygga på vårt eget ekosystem som vi har byggt upp men nu kommer vi även att hoppa in i ett större ekosystem. Det här ger oss möjlighet att leverera i ett större sammanhang med en plattform vi har byggt i många år”, säger Patrik Fagerlund, medgrundare och vd på Widespace.

“Det är jätteroligt att vi kan presentera detta. Det är ett första steg i vår resa att konsolidera flera aktörer i Europa. Nu får vi tillgång till en AI plattform i världsklass och adderar ett starkt mobilerbjudande”, säger Fredrik Sellgren, medgrundare av Sellbranch, och den som ansvarat för Widespace-affären.